20.12.2023
Pian päättyvä vuosi on merkinnyt Suomelle historiallisen suurta muutosta uusien hyvinvointialueiden astuttua voimaan 1.1.2023. Vuoden ensimmäinen puolikas kului odotetusti hallinnollisen muutoksen läpiviemiseen: muuttuneiden vastuiden ja roolien jakamiseen.
Nyt hyvinvointialueilla on edessään seuraava näytön paikka. Millaisia palveluita ja palvelukanavia ne kehittävät asukkailleen vuonna 2024 – ja miten palvelut onnistuvat ratkomaan hoidon saatavuuden ja saavutettavuuden ongelmia?
Uskon lopputuloksen olevan pitkälti kiinni siitä, kuinka rohkeasti hyvinvointialueiden kehittäjät yhdessä päättäjien kanssa uskaltavat haastaa vanhoja toimintamalleja. Kuluneena vuonna olen lukenut säännöllisesti uutisia pienten paikkakuntien yksiköiden lakkauttamisesta ensisijaisena keinona osana palveluverkkouudistuksia. Tämä on säästöjen osalta helppo mutta hoidon tasa-arvoisuuden kannalta huono tie. Se siirtää kustannukset palveluiden käyttäjille, jotka joutuvat hakemaan tarvitsemansa palvelut kauempana sijaitsevista toimipisteistä. Toivon hyvinvointialueilta avoimempaa mieltä ja valmiutta uusiin käytäntöihin investoimiseen.
Dicuren toimitusjohtajana seuraan palveluiden ja toimintatapojen kehittämistä erityisesti digitalisaation näkökulmasta. Kyseessä on samalla osa-alue, jossa näen hyvinvointialueiden kaipaavan myös paljon apua. Tällä hetkellä digitalisaatioon suunnattu hankeraha ei ole kovin tehokkaassa käytössä, sillä moni hyvinvointialue on päätynyt testaamaan samoja, jo hyväksi todettuja ratkaisuja. Ajankohtaisempaa olisi pohtia, miten digitaaliset palvelut olisi mahdollista tuoda osaksi olemassa olevaa palvelukokonaisuutta.
Toimivia ratkaisuja on valmiina – tämän osoittaa myös Dicuren palvelukonseptin kentältä saama palaute. Hoitaja-avusteisen etävastaanottopalvelumme avulla olemme purkaneet kiireettömien hoitojen jonoja ja nopeuttaneet hoitoonpääsyä useissa kunnissa ja terveyskeskuksissa. Se on tukenut ja auttanut asiakkaitamme merkittävästi myös syyskuussa tiukentuneen hoitotakuun noudattamisessa.
Pohdintaa digitalisaation hyödyntämisestä ei tarvitse käydä yksin. Osaamista on tarjolla paljon, mutta tiedon jakaminen ja vuoropuhelun aikaansaaminen hyvinvointialueiden kiireisten päättäjien kanssa on ollut haastavaa. Siksi toivon ensi vuoden tuovan tullessaan myös tiiviimpää vuoropuhelua palveluntarjoajien, ratkaisutoimittajien ja hyvinvointialueiden välillä. Yhteistyö on avain onnistuneeseen muutokseen.
Terveyttä ja jaksamista muutostyön keskelle toivottaen,
Jouni Turunen
Toimitusjohtaja, Dicure