15.3.2024
Suomen lääkäripula ja erilaiset etävastaanottoa hyödyntävät palvelut sen ratkaisuna ovat viime aikoina olleet esillä julkisessa keskustelussa. Esimerkiksi Ylen tutkivaa journalismia edustava MOT julkaisi etälääkäripalveluita tarjoavaa konsulttiyhtiötä kriittisesti käsittelevän dokumentin sekä useita aiheeseen liittyviä artikkeleja. Oikein toteutettuna etälääkäripalvelujen avulla voidaan tarjota kuitenkin turvallinen ja toimiva ratkaisu lääkäriresurssien tehokkaampaan käyttöön siellä, missä niille on suurin tarve.
Mediassa on nostettu esiin etälääkärivastaanottoon liittyviä haasteita ja ongelmia, esimerkiksi potilaiden yksityisyydensuoja ja tähän liittyvät tietoturvallisuusriskit sekä oikean diagnoosin ja hoidon toteutumisen haasteet etävastaanoton kautta toimittaessa. Nämä ongelmat eivät kuitenkaan koske kaikkia etävastaanottoa hyödyntäviä lääkäripalveluita. Edistyksellinen etävastaanottopalvelu yhdistää etä- ja lähivastaanoton hyvät puolet niin, että ihmisläheinen kohtaaminen säilyy, potilaan yksityisyydensuoja on turvattu ja potilas saa asianmukaista ja toimivaa hoitoa ilman, että potilaalta vaadittaisiin digitaitoja.
Turvallista ja laadukasta hoitoa ihmisläheisesti
Lääkärichatin, puhelun tai pelkän videovastaanoton sijaan edistyksellinen etävastaanottopalvelu toteutetaan tietoturvallisella tekniikalla videoyhteyden avulla hoitaja-avusteisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että vaikka lääkäri sijaitsee toisella paikkakunnalla, potilaan kanssa on paikan päällä hoitaja. Hän huolehtii palvelun mahdollistavan teknologian käytöstä, ja toimii etälääkärin “apukäsinä”, suorittaen tämän ohjeistamat tutkimukset palveluun kuuluvilla korkealaatuisilla etätutkimusvälineillä. Käytössä ovat esimerkiksi digitaalinen stetoskooppi, iho-, silmä-, ja nieluoireiden diagnosointiin tarkoitettu tutkimuskamera sekä korvasairauksien diagnosoinnissa käytettävä digitaalinen otoskooppi.
“Tutkimusvälineet soveltuvat esimerkiksi nielu- ja korvasairauksien, akuuttien infektioiden, ihottumien sekä sydän- ja keuhkoperäisten sairauksien diagnosointiin”, kertoo Dicurella työskentelevä yleislääkäri Markus Poranen.
Hoitaja-avusteisen etävastaanoton aikana potilaan laaja-alainen ja turvallinen tutkiminen on etätutkimusvälineiden avulla mahdollista, toisin kuin silloin, jos potilas ja lääkäri ovat kahdestaan etäyhteyden päässä toisistaan. Tämän toimintamallin avulla yli 72 % kaikista avoterveydenhuollon lääkärivastaanoton potilaskäynneistä voidaan diagnosoida ja hoitaa etänä niin, että Duodecimin Käypä hoito -suosituksia pystytään noudattamaan.
Ne potilaat, joita ei etätutkimusvälineiden avulla pystytä tutkimaan ja hoitamaan, ohjataan jo hoidon tarpeen arvioinnissa lähilääkärin vastaanotolle. Hoitaja-avusteisilla etävastaanotoilla panostetaan potilaan laadukkaaseen hoitamiseen, jossa suoritteiden lukumäärä ei ole määräävä tekijä. Riittävän pitkät etävastaanottoajat mahdollistavat potilaan turvallisen ja laadukkaan hoitamisen.
Toimiva ratkaisu lääkäripulaan
Hoitaja-avusteista etävastaanottoa on hyödynnetty jo vuosien ajan useilla terveysasemilla ja palvelu on kerännyt positiivista palautetta hoitotyön ammattilaisilta niin käyttäjäkokemuksen kuin hoidon laadun osalta. Terveydenhoitohenkilökunta on arvostanut erityisesti palvelun luotettavuutta ja palveluntarjoajan asiantuntevaa tukea. Myös potilaat ovat olleet tyytyväisiä hoidon laatuun ja kokemukseen etävastaanottopalvelusta. Käytössä on palvelukokonaisuus, joka muokataan asiakkaan olemassa oleviin toimintatapoihin ja -malleihin sopivaksi.
Etävastaanottopalvelun ansiosta pieniä terveysasemia on pystytty pitämään auki lomakuukausina henkilöstösupistuksista huolimatta ja tarjoamaan alueen asukkaille lääkäriaikoja.
Hoitotakuu on monilla alueilla vasta pelkkä lupaus. Kuitenkin myös sellaisissa yksiköissä, joissa ei tällä hetkellä pystytä tarjoamaan riittävää palvelujen saatavuutta, on mahdollista päästä lain asettamiin vaatimuksiin. Tämä onnistuu yhdistelemällä perinteisiin palvelumalleihin oikeanlaisia etävastaanotto- ja -lääkäripalveluita.
Etävastaanottopalvelun avulla voidaan mahdollistaa korkeatasoista terveydenhuoltoa riippumatta siitä, asuuko palvelun tarvitsija isossa kaupungissa vai syrjäisellä seudulla. Sosiaali- ja terveyskeskusten lisäksi palvelu sopii hyvin esimerkiksi kotisairaaloiden tai hoivakotien käyttöön. Etävastaanottopalvelu auttaa turvaamaan ja tasa-arvoistamaan terveyspalveluita ympäri Suomen.
Lisää tietoa Dicuren etälääkäripalveluista löydät nettisivuiltamme tai ottamalla meihin yhteyttä.