16.5.2023

Puheentunnistussovellus Inscripta tehostaa Dicure-lääkärin työtä ja antaa lisäarvoa niin potilaalle kuin tilaajalle

Terveydenhuollon ammattilaiset käyttävät jopa 50% työtunneistaan rutiinityöhön. Suurin osa tuosta ajasta menee potilasmerkintöjen kirjaamiseen, mikä puolestaan on pois potilaiden hoidosta. Kirjaaminen on välttämätöntä potilasturvallisuuden ja laadukkaan hoidon varmistamiseksi. Se auttaa myös tiedon siirtymisessä eri ammattilaisten välillä, tukee päätöksentekoa ja parantaa asiakkaan jatkohoitoa.

Toimivat rutiinit ovat merkittävä osa Dicuren-palvelun onnistuneisuutta, ja siksi valitsimme asiakkaidemme käyttöön kotimaisen Inscripta-sovelluksen. Kieliriippumaton, neuroverkkoon perustuva sovellus oppii jatkuvasti uutta.

– Lain mukaan vastaanoton käyntitekstit tulee olla Kanta.fi-palvelussa viiden päivän kuluessa vastaanotosta. Inscripta Directin avulla lääkärin sanelema teksti tulee halutessa viiveettä potilastietojärjestelmään niin hoitajan kuin potilaan luettavaksi. Emme myöskään kuormita palvelun tilaajan sanelunpurkua, kertoo Dicuren toimitusjohtaja Jouni Turunen

Sovellus vaikuttaa toiminnalliseen tehokkuuteen huomattavasti. Sen käytön arvioidaan olevan jopa kaksi–neljä kertaa nopeampaa kuin perinteisen kirjoittamisen. Tällöin kustannukset pienenevät ja lääkäri voi vastaanottaa työvuoronsa aikana jopa kahdesta kolmeen potilasta lisää.

Inscripta valittiin yhteistyökumppaniksi kotimaisuuden, luotettavuuden ja edistyneen teknologian vuoksi. Lisäksi haluttiin toimija, jonka tietoturva vastaa nykyistä lainsäädäntöä ja johon voimme luottaa.

– Olemme saaneet erinomaista asiakaspalvelua asiakkuusjohtaja Tomi Väätäiseltä, jonka johdolla Dicurelle räätälöitiin sopiva kokonaisuus, Turunen lisää. 

Myös lääkärimme ovat kokeneet puheentunnistuksen helpottavan arkeaan. 
Etälääkärimme, yleislääkäri Markus Poranen on yllättynyt teknologian kehityksestä:

– Aiempien kokemusten jälkeen kokeilin puheentunnistusohjelmaa hieman skeptisenä. Inscriptan puheentunnistussovellus yllätti kuitenkin positiivisesti: tähän mennessä kokeilemistani saneluohjelmista tämä on ehdottomasti toimivin.

Ajankohtaiset uutiset

16.5.2023

Puheentunnistussovellus Inscripta tehostaa Dicure-lääkärin työtä ja antaa lisäarvoa niin potilaalle kuin tilaajalle

Dicure-lääkärin mukana seuraa arkea helpottava Inscripta Direct-sovellus. Tekoälypohjainen puheentunnistus prosessoi sanelut suoraan asiakkaan potilastietojärjestelmään. Näin saavutetaan nopeampi kirjaaminen, joka tuottaa hyötyä niin lääkärille, potilaalle kuin tilaajalle. 

 

3.5.2023

”Pelkästään positiivista palautetta” – Pihtiputaan aikuisneuvolan arki helpottui Dicuren etävastaanottojen avulla

Hoitaja-avusteinen etävastaanotto on hyvä ja varteenotettava vaihtoehto etenkin syrjäseutujen pieniin keskuksiin, joissa ihmiset uhkaavat jäädä ilman lääkäripalveluita, vakuuttaa terveydenhoitajana työskentelevä Arja Pihlasaho.

 

27.4.2023

Miten onnistuu vastaanotto ja tutkimus etäyhteydellä? Dicure potilaan näkökulmasta

Kysyimme Dicuren hoitaja-avusteisella etävastaanotolla käyneeltä Aunelta (nimi muutettu) kokemuksia uudenlaisesta lääkärikohtaamisesta. Aune asuu vajaan 4000 asukkaan Karstulassa, jossa on jo pitkään kärsitty lääkäripulasta.

 

18.4.2023

Dicure ratkaisi Karstulan lääkäripulan ja purki pitkät hoitojonot

”Dicuren hoitaja-avusteisten etävastaanottojen avulla olemme saaneet hoitojonot purettua”, Karstulan terveysaseman osastonhoitaja Marjo Kotilainen kiittelee.

 

12.4.2023

Dicure-etävastaanottojen käyttöönotto on sujunut jo kolmessa kunnassa yli odotusten

Dicuren hoitaja-avusteiset etälääkärivastaanotot on otettu onnistuneesti käyttöön kolmessa Keski-Suomen hyvinvointialueen kunnassa eli Karstulassa, Viitasaarella sekä Pihtiputaalla.

 

4.4.2023

Dicuren etälääkäri Lajos Molnár hoitaa Karstulan terveysaseman potilaita: Dicuren hoitaja-avusteinen etävastaanotto parantaa potilastyytyväisyyttä

Karstulan terveysasemalla työskentelevän Dicuren yleislääkäri Lajos Molnárin mukaan Dicuren hoitaja-avusteinen etävastaanotto parantaa potilastyytyväisyyttä.