16.5.2023
Terveydenhuollon ammattilaiset käyttävät jopa 50% työtunneistaan rutiinityöhön. Suurin osa tuosta ajasta menee potilasmerkintöjen kirjaamiseen, mikä puolestaan on pois potilaiden hoidosta. Kirjaaminen on välttämätöntä potilasturvallisuuden ja laadukkaan hoidon varmistamiseksi. Se auttaa myös tiedon siirtymisessä eri ammattilaisten välillä, tukee päätöksentekoa ja parantaa asiakkaan jatkohoitoa.
Toimivat rutiinit ovat merkittävä osa Dicuren-palvelun onnistuneisuutta, ja siksi valitsimme asiakkaidemme käyttöön kotimaisen Inscripta-sovelluksen. Kieliriippumaton, neuroverkkoon perustuva sovellus oppii jatkuvasti uutta.
– Lain mukaan vastaanoton käyntitekstit tulee olla Kanta.fi-palvelussa viiden päivän kuluessa vastaanotosta. Inscripta Directin avulla lääkärin sanelema teksti tulee halutessa viiveettä potilastietojärjestelmään niin hoitajan kuin potilaan luettavaksi. Emme myöskään kuormita palvelun tilaajan sanelunpurkua, kertoo Dicuren toimitusjohtaja Jouni Turunen.
Sovellus vaikuttaa toiminnalliseen tehokkuuteen huomattavasti. Sen käytön arvioidaan olevan jopa kaksi–neljä kertaa nopeampaa kuin perinteisen kirjoittamisen. Tällöin kustannukset pienenevät ja lääkäri voi vastaanottaa työvuoronsa aikana jopa kahdesta kolmeen potilasta lisää.
Inscripta valittiin yhteistyökumppaniksi kotimaisuuden, luotettavuuden ja edistyneen teknologian vuoksi. Lisäksi haluttiin toimija, jonka tietoturva vastaa nykyistä lainsäädäntöä ja johon voimme luottaa.
– Olemme saaneet erinomaista asiakaspalvelua asiakkuusjohtaja Tomi Väätäiseltä, jonka johdolla Dicurelle räätälöitiin sopiva kokonaisuus, Turunen lisää.
Myös lääkärimme ovat kokeneet puheentunnistuksen helpottavan arkeaan.
Etälääkärimme, yleislääkäri Markus Poranen on yllättynyt teknologian kehityksestä:
– Aiempien kokemusten jälkeen kokeilin puheentunnistusohjelmaa hieman skeptisenä. Inscriptan puheentunnistussovellus yllätti kuitenkin positiivisesti: tähän mennessä kokeilemistani saneluohjelmista tämä on ehdottomasti toimivin.