Kysyimme Dicuren hoitaja-avusteisella etävastaanotolla käyneeltä Aunelta (nimi muutettu) kokemuksia uudenlaisesta lääkärikohtaamisesta. Aune asuu vajaan 4000 asukkaan Karstulassa, jossa on jo pitkään kärsitty lääkäripulasta.
“Aikanaan alkoi se trendi, että ei ollutkaan omalääkäriä”, Aune muistelee ja jatkaa: “Aiemmin minullakin oli, mutta hänen vastaanottoaikansa venyivät pitkälle lääkäripulan vuoksi.”
Aune kertoo käyntinsä taustaksi tavanomaisen mutta yllättävän ja kiusallisen vaivan: silmäluomen reunan ulospäin kääntymisen. Hieman aiemmin hän oli myös käynyt röntgenissä polvensa vuoksi. Terveyskeskukselta kerrottiin, että Dicuren etälääkäri voisi katsoa etäyhteydellä silmää. Aune oli ensin skeptinen hoitomuotoa kohtaan: miten muualla oleva lääkäri voi diagnosoida silmävaivan, tai tätä hoitaa?
Aune pääsi nopeasti vastaanottoajalle tutun hoitajan saattamana. Lääkäri tervehti Aunea videopohjaisella etäyhteydellä. Vaikka hän saapui vastaanotolle silmänsä vuoksi, vilkaisi lääkäri myös samalla polven röntgenkuvia. Hoitajan käyttämän erikoiskameran avulla lääkäri näki tarkasti ja reaaliaikaisesti potilaan silmän tilan ja laati etäyhteydellä diagnoosin ja hoitosuunnitelman.
“Hoitaja katsoi silmää jollakin punaisella valolla ja samalla kuuluikin lääkärin ääni, että pahalta näyttää”, Aune kuvailee tutkimuksen kulkua.
Aune sai pikaisen lähetteen silmäpoliklinikalle, jonne pääsyä vielä odottaa. Lisäksi hän sai silmän vaivaan hyvät kotihoito-ohjeet ja kiittelee hoitajan tukea jännittävässä tilanteessa.
Aune kertoo myös tuttaviensa käyneen etälääkärin vastaanotolla. Myös muut kuulemansa kokemukset olivat olleet hyviä.
Ensi kerralla Aune aikoo kysyä rohkeammin omista vaivoistaan. Nyt hän koki tilanteen tulleen niin nopeasti, että yllätys vei kaiken muistin. Aune kuitenkin näki uuden kokemuksen hyvänä ja mieluisena, koska sai hoitoa nopeasti.
“Tykkäsin kyllä ja olin tyytyväinen. Lääkäri oli ystävällinen ja osaava, ja asiaani saatiin eteenpäin heti!”