27.4.2023

Miten onnistuu vastaanotto ja tutkimus etäyhteydellä? Dicure potilaan näkökulmasta

Kysyimme Dicuren hoitaja-avusteisella etävastaanotolla käyneeltä Aunelta (nimi muutettu) kokemuksia uudenlaisesta lääkärikohtaamisesta. Aune asuu vajaan 4000 asukkaan Karstulassa, jossa on jo pitkään kärsitty lääkäripulasta.

“Aikanaan alkoi se trendi, että ei ollutkaan omalääkäriä”, Aune muistelee ja jatkaa: “Aiemmin minullakin oli, mutta hänen vastaanottoaikansa venyivät pitkälle lääkäripulan vuoksi.”

Aune kertoo käyntinsä taustaksi tavanomaisen mutta yllättävän ja kiusallisen vaivan: silmäluomen reunan ulospäin kääntymisen. Hieman aiemmin hän oli myös käynyt röntgenissä polvensa vuoksi. Terveyskeskukselta kerrottiin, että Dicuren etälääkäri voisi katsoa etäyhteydellä silmää. Aune oli ensin skeptinen hoitomuotoa kohtaan: miten muualla oleva lääkäri voi diagnosoida silmävaivan, tai tätä hoitaa?

Aune pääsi nopeasti vastaanottoajalle tutun hoitajan saattamana. Lääkäri tervehti Aunea videopohjaisella etäyhteydellä. Vaikka hän saapui vastaanotolle silmänsä vuoksi, vilkaisi lääkäri myös samalla polven röntgenkuvia. Hoitajan käyttämän erikoiskameran avulla lääkäri näki tarkasti ja reaaliaikaisesti potilaan silmän tilan ja laati etäyhteydellä diagnoosin ja hoitosuunnitelman.

“Hoitaja katsoi silmää jollakin punaisella valolla ja samalla kuuluikin lääkärin ääni, että pahalta näyttää”, Aune kuvailee tutkimuksen kulkua.

Aune sai pikaisen lähetteen silmäpoliklinikalle, jonne pääsyä vielä odottaa. Lisäksi hän sai silmän vaivaan hyvät kotihoito-ohjeet ja kiittelee hoitajan tukea jännittävässä tilanteessa.

Aune kertoo myös tuttaviensa käyneen etälääkärin vastaanotolla. Myös muut kuulemansa kokemukset olivat olleet hyviä. 

Ensi kerralla Aune aikoo kysyä rohkeammin omista vaivoistaan. Nyt hän koki tilanteen tulleen niin nopeasti, että yllätys vei kaiken muistin. Aune kuitenkin näki uuden kokemuksen hyvänä ja mieluisena, koska sai hoitoa nopeasti.

“Tykkäsin kyllä ja olin tyytyväinen. Lääkäri oli ystävällinen ja osaava, ja asiaani saatiin eteenpäin heti!”

Ajankohtaiset uutiset

15.3.2024

Hoitaja-avusteinen etävastaanottopalvelu yhdistää etälääkärin ja perinteisen lähivastaanoton hyvät puolet

Etävastaanottopalveluja on tarjottu innovatiivisena ratkaisuna Suomen lääkäripulaan, mutta niiden tehokkuus ja turvallisuus riippuu toteutustavasta. Hoitaja-avusteinen etä- ja lähilääkärivastaanottoa yhdistelevä palvelu mahdollistaa laadukkaan ja turvallisen hoidon, auttaen turvaamaan terveyspalveluita ympäri Suomen.

22.1.2024

"Dicurelaiset esittelyssä: Service Manager Minna Teiskonen

Tervetuloa Dicuren palveluiden ytimeen! Artikkelissa esittelemme Service Manager Minnan roolin etävastaanottopisteiden suunnittelussa ja käyttöönottoprosessissa. Minna varmistaa tarvittavat tiedot, osaamisen ja laitteet ennen toiminnan käynnistämistä. Yhteistyö palveluntilaajan kanssa on keskeistä ja tavoitteena on suunnitella palvelukonsepti sekä käyttöönottoprosessi nykyistä toimintaa tukeviksi. Luottamuksellinen yhteistyö on etusijalla, ja Dicure on valmis ratkaisemaan haasteet.

20.12.2023

Hyvinvointialueiden kehittäminen vaatii tiiviimpää vuoropuhelua ja rohkeampia valintoja – Dicuren toimitusjohtaja Jouni Turusen toiveet vuodelle 2024

Dicuren toimitusjohtaja Jouni Turunen toivoo hyvinvointialueilta avoimempaa mieltä ja valmiutta uusiin käytäntöihin investoimiseen. Millaisia päätöksiä onnistuneiden palveluiden ja palvelukanavien suunnittelu edellyttää hyvinvointialueilta vuonna 2024? Lue Dicuren toimitusjohtajan, Jouni Turusen, terveiset hyvinvointialueiden päättäjille ja kehittäjille!

 

 

13.12.2023

Lääkäripäivät 24.-26.1.2024 Helsingin Messukeskus

Tule tapaamaan meitä Helsingin valtakunnallisille Lääkäripäiville! 

 

 

14.11.2023

Dicurelaiset esittelyssä: Toimitusjohtaja Jouni Turunen

“Pidän tärkeänä sitä, että lääkäreiden saatavuus osana sote-palveluja voidaan säilyttää myös syrjäisemmillä paikkakunnilla. Jos pienet yksiköt ajetaan alas, asiakkaat joutuvat matkustamaan kasvu- ja maakuntakeskuksiin palvelua saadakseen”, Dicuren toimitusjohtaja Jouni Turunen painottaa haastattelussaan.

 

 

3.11.2023

"Dicurelaiset esittelyssä: Service Manager Heli Aspivaara"

Millaisen koulutuksen uudet asiakkaamme saavat Dicure-palvelun käyttöön? Entä mitä palveluun kuuluva jatkuva tuki tarkoittaa – ja millainen merkitys sillä on etävastaanottojen laadulle? Tätä artikkelissa avaa lisää Dicuren emoyhtiön, Sencomin, Service Manager Heli Aspivaara.