8.11.2022
Sosiaali- ja terveysala on suurten muutosten keskellä: koronapandemia jätti jälkeensä hoitovelkaa, ja digitalisoituminen nousee julkisessa keskustelussa toistuvasti esiin. Etälääkäripalvelut ja niihin liittyvä termistö ymmärretään kuitenkin jopa alan sisällä hyvin eri tavoin.
Kotimainen Dicure tarjoaa huipputeknologiaan ja pitkään testaukseen pohjautuvan palvelukonseptin, jossa lääkäri tuodaan turvatulla etäyhteydellä sinne, missä perussairauksien hoitoa sekä hoitoon- ja tutkimukseen ohjausta tarvitaan. Yli 72 % avoterveydenhuollon lääkärivastaanoton potilaskäynneistä voidaan hoitaa hoitaja-avusteista etälääkäripalvelua hyödyntämällä – henkilöstöresursseja kuormittamatta.
Palvelu perustuu edistykselliseen etätutkimusvälineistöön sekä uudenlaiseen työparityöskentelyyn koulutetun Dicure-etälääkärin ja potilaan paikan päällä kohtaavan hoitajan välillä. Dicure tuo hyvinvointialueiden, kuntien ja sairaanhoitopiirien toimipisteisiin välineistön sekä kouluttaa hoitajat käyttämään niitä. Lääkäri on laitteiston myötä läsnä maantieteellisestä sijainnistaan riippumatta.
”Potilaan luona oleva hoitaja toimii ikään kuin lääkärin käsinä ja suorittaa välineistömme avulla perustutkimuksia, jotka välittyvät teknologian avulla vastaanotolle osallistuvalle lääkärille”, konseptikehittäjä Jouni Turunen kertoo.
”Etätutkimusvälineisiimme sisältyvät muun muassa digitaaliset stetos- ja otoskoopit sekä erilaiset tutkimuskamerat. Välineistö soveltuu niin hengityselin- ja virussairauksien, tuki- ja liikuntaelinongelmien kuin iho-ongelmien ja sydänperäisten oireiden tunnistamiseen”, Turunen jatkaa.
Konsepti parantaa lääkäripalvelujen saavutettavuutta ja mahdollistaa ne myös yksiköihin, joissa vastaanotolle pääsy ei täytä hoitotakuuta. Etävastaanottopisteitä voidaan perustaa esimerkiksi syrjäseutujen terveyskeskuksiin ja hoivakoteihin. Konkreettiset kustannussäästöt syntyvät muun muassa vähentämällä kiireettömään hoidon arviointiin liittyviä kuluja ja nopeuttamalla hoitoon pääsyä.