8.11.2022

Hoitaja-avusteinen etälääkäripalvelu nopeuttaa ja yhdenvertaistaa hoidon saavutettavuutta

Sosiaali- ja terveysala on suurten muutosten keskellä: koronapandemia jätti jälkeensä hoitovelkaa, ja digitalisoituminen nousee julkisessa keskustelussa toistuvasti esiin. Etälääkäripalvelut ja niihin liittyvä termistö ymmärretään kuitenkin jopa alan sisällä hyvin eri tavoin.

Kotimainen Dicure tarjoaa huipputeknologiaan ja pitkään testaukseen pohjautuvan palvelukonseptin, jossa lääkäri tuodaan turvatulla etäyhteydellä sinne, missä perussairauksien hoitoa sekä hoitoon- ja tutkimukseen ohjausta tarvitaan. Yli 72 % avoterveydenhuollon lääkärivastaanoton potilaskäynneistä voidaan hoitaa hoitaja-avusteista etälääkäripalvelua hyödyntämällä – henkilöstöresursseja kuormittamatta.

Palvelu perustuu edistykselliseen etätutkimusvälineistöön sekä uudenlaiseen työparityöskentelyyn koulutetun Dicure-etälääkärin ja potilaan paikan päällä kohtaavan hoitajan välillä. Dicure tuo hyvinvointialueiden, kuntien ja sairaanhoitopiirien toimipisteisiin välineistön sekä kouluttaa hoitajat käyttämään niitä. Lääkäri on laitteiston myötä läsnä maantieteellisestä sijainnistaan riippumatta.

­”Potilaan luona oleva hoitaja toimii ikään kuin lääkärin käsinä ja suorittaa välineistömme avulla perustutkimuksia, jotka välittyvät teknologian avulla vastaanotolle osallistuvalle lääkärille”, konseptikehittäjä Jouni Turunen kertoo.

”Etätutkimusvälineisiimme sisältyvät muun muassa digitaaliset stetos- ja otoskoopit sekä erilaiset tutkimuskamerat. Välineistö soveltuu niin hengityselin- ja virussairauksien, tuki- ja liikuntaelinongelmien kuin iho-ongelmien ja sydänperäisten oireiden tunnistamiseen”, Turunen jatkaa.

Konsepti parantaa lääkäripalvelujen saavutettavuutta ja mahdollistaa ne myös yksiköihin, joissa vastaanotolle pääsy ei täytä hoitotakuuta. Etävastaanottopisteitä voidaan perustaa esimerkiksi syrjäseutujen terveyskeskuksiin ja hoivakoteihin. Konkreettiset kustannussäästöt syntyvät muun muassa vähentämällä kiireettömään hoidon arviointiin liittyviä kuluja ja nopeuttamalla hoitoon pääsyä.

 

Ajankohtaiset uutiset

15.3.2024

Hoitaja-avusteinen etävastaanottopalvelu yhdistää etälääkärin ja perinteisen lähivastaanoton hyvät puolet

Etävastaanottopalveluja on tarjottu innovatiivisena ratkaisuna Suomen lääkäripulaan, mutta niiden tehokkuus ja turvallisuus riippuu toteutustavasta. Hoitaja-avusteinen etä- ja lähilääkärivastaanottoa yhdistelevä palvelu mahdollistaa laadukkaan ja turvallisen hoidon, auttaen turvaamaan terveyspalveluita ympäri Suomen.

22.1.2024

"Dicurelaiset esittelyssä: Service Manager Minna Teiskonen

Tervetuloa Dicuren palveluiden ytimeen! Artikkelissa esittelemme Service Manager Minnan roolin etävastaanottopisteiden suunnittelussa ja käyttöönottoprosessissa. Minna varmistaa tarvittavat tiedot, osaamisen ja laitteet ennen toiminnan käynnistämistä. Yhteistyö palveluntilaajan kanssa on keskeistä ja tavoitteena on suunnitella palvelukonsepti sekä käyttöönottoprosessi nykyistä toimintaa tukeviksi. Luottamuksellinen yhteistyö on etusijalla, ja Dicure on valmis ratkaisemaan haasteet.

20.12.2023

Hyvinvointialueiden kehittäminen vaatii tiiviimpää vuoropuhelua ja rohkeampia valintoja – Dicuren toimitusjohtaja Jouni Turusen toiveet vuodelle 2024

Dicuren toimitusjohtaja Jouni Turunen toivoo hyvinvointialueilta avoimempaa mieltä ja valmiutta uusiin käytäntöihin investoimiseen. Millaisia päätöksiä onnistuneiden palveluiden ja palvelukanavien suunnittelu edellyttää hyvinvointialueilta vuonna 2024? Lue Dicuren toimitusjohtajan, Jouni Turusen, terveiset hyvinvointialueiden päättäjille ja kehittäjille!

 

 

13.12.2023

Lääkäripäivät 24.-26.1.2024 Helsingin Messukeskus

Tule tapaamaan meitä Helsingin valtakunnallisille Lääkäripäiville! 

 

 

14.11.2023

Dicurelaiset esittelyssä: Toimitusjohtaja Jouni Turunen

“Pidän tärkeänä sitä, että lääkäreiden saatavuus osana sote-palveluja voidaan säilyttää myös syrjäisemmillä paikkakunnilla. Jos pienet yksiköt ajetaan alas, asiakkaat joutuvat matkustamaan kasvu- ja maakuntakeskuksiin palvelua saadakseen”, Dicuren toimitusjohtaja Jouni Turunen painottaa haastattelussaan.

 

 

3.11.2023

"Dicurelaiset esittelyssä: Service Manager Heli Aspivaara"

Millaisen koulutuksen uudet asiakkaamme saavat Dicure-palvelun käyttöön? Entä mitä palveluun kuuluva jatkuva tuki tarkoittaa – ja millainen merkitys sillä on etävastaanottojen laadulle? Tätä artikkelissa avaa lisää Dicuren emoyhtiön, Sencomin, Service Manager Heli Aspivaara.