”Dicuren hoitaja-avusteisten etävastaanottojen avulla olemme saaneet hoitojonot purettua”, Karstulan terveysaseman osastonhoitaja Marjo Kotilainen kiittelee.
”Tärkeintä tietysti on, että nyt pystymme tarjoamaan lääkäriaikoja alueemme asukkaille, joista monet ovat iäkkäitä ja sairaita. Potilailta saatu palaute on ollut poikkeuksetta hyvää ja varauksellakin suhtautuneet potilaat ovat poistuneet vastaanotolta tyytyväisin mielin”, hän lisää.
Kaukana kaupunkikeskuksista sijaitseva Karstula on kärsinyt lääkäripulasta jo pitkään, sillä syrjäseudulle on hankala saada lääkäreitä houkuteltua. Vaikka uudenlainen tehtävänkuva saattoi aluksi mietityttää osaa hoitajista, lopulta useampi innokas ilmoittautui digihoitajaksi. Työparityöskentely lääkärin kanssa on koettu toimivaksi, ja myös etätutkimusvälineistö kerää Karstulasta kiitosta laadukkuudellaan.
”Hoitajat ovat olleet tyytyväisiä, kun aikaa jää myös puolikiireellisten asioiden hoitoon sekä lääkärin konsultoimiseen, joihin aiemmin ei ollut mahdollisuutta.”
Suurempia ongelmia tai kehityskohteita Kotilainen ei ole havainnut, mutta hän aikoo kerrata hoidon tarpeen arvioinnin sekä siihen liittyvän prosessin vielä henkilökuntansa kanssa.
Palvelun käyttöönotosta Kotilainen antaa Dicurelle täydet pisteet: ”Vaikka palvelu otettiin Karstulassa käyttöön nopealla aikataululla, oli iso helpotus, että tukea oli koko ajan saatavilla. Etenkin hoitajat kokivat sen todella tärkeäksi.”
”Suosittelen Dicuren etävastaanottoa lämpimästi muihinkin kuntiin – etenkin maaseudulle, jonne lääkäreitä ei saada palkattua. Sujuvan yhteistyön sekä jatkumon takaamiseksi olisi hyvä, että hoitaja olisi omasta yksiköstä”, Kotilainen summaa.