Dicuren hoitaja-avusteiset etälääkärivastaanotot on otettu onnistuneesti käyttöön kolmessa Keski-Suomen hyvinvointialueen kunnassa eli Karstulassa, Viitasaarella sekä Pihtiputaalla.
– Palvelumme käyttöönotto on sujunut kaikissa kolmessa kunnassa yli odotusten. Niin lääkärit kuin hoitajat ovat olleet tyytyväisiä, mutta myös potilaat ovat yllättyneet positiivisesti, iloitsee Service Manager Minna Teiskonen.
– Hoitajien kanssa löytyi heti yhteinen sävel: esimerkiksi Viitasaarella moni halusi vapaaehtoisesti digihoitajaksi. Etälääkäreiden ja hoitajien välinen työparityöskentely on koettu toimivaksi.
Teiskonen suosittelee pitämään henkilökunnalle tiedostustilaisuuden heti, kun palveluntilaaja on tehnyt päätöksen etävastaanoton käyttöönotosta. Dicurelta löytyy palvelun tilaajaan viestinnän tueksi materiaalia, minkä lisäksi Dicure esittelee palvelun sisällön sekä sen tuomat hyödyt henkilökunnalle. Käyttöönottoprojektin aloituspalaverissa muodostetaan projektiryhmä sekä palvelun tilaajaa suositellaan valitsemaan käyttöönoton alkuvaiheessa tulevat etävastaanottohoitajat.
Käyttöönottoprojektin loppuvaiheessa Account Manager Heli Aspivaara kouluttaa hoitajat etätutkimusvälineistön käyttöön kädestä pitäen. Toiminnan laadun varmistamiseksi ennen etävastaanottotoiminnan tuotantoon vientiä, järjestetään testivastaanottoja johon etälääkäritkin osallistuvat.
– Esimerkiksi iho-ongelmat sekä korva- ja kurkkusairaudet näkyvät Dicuren lähikameralla todella tarkasti. Myös digitaalinen stetoskooppi on korkealaatuisempi ja herkempi kuin lähivastaanotolla käytetyt, Karstulan terveysasemalle työskentelevä Dicuren yleislääkäri Lajos Molnár kehuu.
Teiskosen mukaan ihanteellinen käyttöönottoaika olisi viidestä kuuteen viikkoon, mutta esimerkiksi Karstulassa etävastaanotot saatiin toimintaan jo reilussa kolmessa viikossa.
Hän toimii projektipäällikkönä ja varmistaa, että kaikki saavat tarvittavan tuen prosessin joka vaiheessa.
– Alkuvaiheessa pidän päivittäin yhteyttä sekä hoitajiin että lääkäreihin. Kahden viikon kuluttua etävastaanottojen käynnistämisestä pidämme palaverin palvelun tilaajan ylemmän johdon kanssa.
Dicure on aidosti läsnä, eikä sen tarjoama tuki lopu käyttöönottoon, vaan edellinen kuukausi käydään aina kuukausittain laadunseuranta palaverissa läpi niin palvelun tilaajan kuin lääkäreiden ja hoitajien kanssa.
– Meille on tärkeää tarjota laadukas palvelu, jossa mahdollisiin kysymyksiin tai ongelmiin tartutaan heti, Teiskonen painottaa ja kannustaa myös muita hyvinvointialueita palvelumallin hyödyntämiseen.
Kiinnostaako sinua kuulla lisää Dicuren palveluista? Ota yhteyttä, niin kerromme mielellämme lisää. Varaa täältä aika esittelyyn